A szimbolikus gondolkodsmd, a kznyelvi kpes beszd s a rajzolt jelkpek vezredek ta az emberisg kzismert s nlklzhetetlen eszkzei. Ezt az eszkztrat megismerni annyit jelent, mint a kultra egyik fontos beszdmdjt megtanulni s megrteni a gondolat kifejezsnek egyedl az emberre - adott esetben a magyar emberre - jellemz mdjt. A szimblum legfontosabb tulajdonsga -, mint minden jel -, hogy helyettest valamit. A trgyak, az llatok, a virgok valamilyen elvont eszme jelkpei. Az emberi kultra elvlaszthatatlan a jelek s a jelkpek hasznlattl. Jelkpeink alaktjk a mi vilgunkat, de mi is alaktjuk jelkpeink vilgt. A jelkpek vllalsval a kzssghez val tartozsunkat hangslyozzuk. A hagyomnyokhoz val ragaszkodst nyilvntjuk ki ltaluk, igazodsunkat egy kultra rtkrendjhez, az ideolgiai vagy vallsi kpzetek elfogadst, a ritualizlt viselkedsformk kvetst, a csoporthoz tartozs tudatostst. A jelkpek rendszere a kultrkban az identits megerstse.
A magyar npmvszet szimblumairl mr a mlt szzad vgn gazdag - ki nem elemzett - motvumgyjtemny jelent meg Huszka Jzsef tollbl ebbe az irnyba kutatott grf Zichy Jen s Posta Bla is. Huszka Jzsef (1854-1934) lete munkssgt a kvetkezkben foglalta ssze: "A magyar ornamentiknak olyan a jellege, amilyen a germn szomszdsg zlsben teljesen hinyzott. Feleme a nvnyi motvum… A honfoglalk ornamentikja magban ll. Akr egszben nzzk az ktmnyeket, akr sszettelkben vesszk figyelembe, vagy egyes apr elemeit vizsgljuk, a kutats eredmnye mindig az, hogy ez az zls nem a mai hazban szletett". Pekr Kroly 1910-ben gy fogalmazott: "A honfoglalk mvszete a magyar npi ornamentikban rzdtt meg". Dievald Kornl 1927-ben rt munkjban pedig ezt olvassuk: "A szkely hzak pazar ornamentikjukkal, rovtkolt fafaragsaikkal s szerkezeteikkel si stlust rktenek meg".
A magyar npmvszet azrt sznesebb, mint a krnyezetben l npek, mert motvumvilgban olyan elemek is szerepelnek, amelyek a Krpt-medencben a magyarok berkezsekor nem voltak jelen; a magyarsg ezt magval hozta tvoli hazjbl. Ezek nem msodlagosan "tvett" elemek, hanem a magyarsg mentalitshoz ktttek s olyan mlyen beivdtak lelkivilgunkba, gondolkodsmdunkba, hogy annak meghatrozi lettek. A honfoglals idejn haznkban nem pltek kkatedrlisok, olyan pletek sokasga, ahol seink motvumvilga megrzdtt volna. Lassan azonban a mlkony anyagok - fa, br- textil - jelkprendszere ttevdtt a ksbben faragott kvekre. A tarsolylemezek kr palmettadszei szinte azonos formban jelennek meg a veszprmi szkesegyhz kvein; a prknykveken lev hromg palmettalevl mg megtartotta a tarsolylemezen lthat les formkat. Npnk az let nagy krdseiben mg ma sem a jelenben l, hanem mltjnak emlkeibe hzdik s az regektl tanult szoksok szerint intzi a maga lett. A magyar npmvszetnek mg ma is megvan a szerepe abban a kristlytiszta szerkezetben, amely eleink vilgt olyan egyszerv s szpp tette, br a modern idk ebbl sokat elkoptatnak, elsilnyostanak.
si magyar hitvilg Eurpa szvben
Az zsiai egyistenhitrl seink egy rsze mr a X. szzadban, nagyobb rszk a XI. szzadban trt t a keresztny vallsra. Az j valls szmra templomok, kolostorok pltek. A keletrl hozott npmvszet s tvsipari dsztmvszet tovbbls mellett az j pletek j alkalmazsi lehetsgeket nyjtottak. nll pt- s kfarag mhelyek alakultak Pcsett, Esztergomban, Jkon s msutt. Mivel a kfarag mvszek magyar emberek voltak, gy megjelent si motvumvilgunk a jki templom kapublsn, a bnyi s az esztergomi templom faragvnyain. A srkzi deszkakertsek prtzata a gtikus pletek prknyzatain jelennek meg. Az j valls egyhzpolitikai szempontbl knytelen volt engedmnyeket tenni; az si szimblumok keresztny jelentst kaptak. Ilyen "kettsget" lthatunk a Kpes Krnika illusztrciin. A renesznsz korban Magyarorszgon elssorban az olasz renesznsszal kerltnk kapcsolatba, melynek dsztmvszetben ott van a tulipn pl. Kinizsi Pln imaknyvn s a Corvink dsztmnyein. A Mtys kirly udvarban l illusztrtorok a magyar np dsztmvszetnek formakincse szerint dsztettk a Corvinkat.
A barokk idkben a npmvszet a polgri trsadalomban fleg a fejfkon, a szkhtakon, a ldkon s ms btorokon jelentkezik. Vannak kopjafaszer fejfk harnt rovtkolssal, fenn faragott tulipn-formval, van tmeneti stlus fnt kivgott tulipnforma; alatta a lpcszetek kivgsok mr csak halvnyan emlkeztetnek a kopjafk rovtkira, ugyanakkor a fejfa szlnek vonalvezetse barokk jelleg. Vgl van olyan fejfa is, amelynek profilja teljesen barokkos, de ksztje a barokkos fejft sem tudta elkpzelni tulipn nlkl, ezrt kivgs helyett rfestette. A fejfa ksztjt a meggykeresedett nphagyomnyok ksztettk arra, hogy a tulipnos dszts-technika- s stlusvlts ellenre is megtartsa. A szkhtakon is a barokkos profil mellett ott van a faragott vagy festett tulipn. A tulipnnak ez a kiemelse nincs meg a nyugat-eurpai dsztmvszetben. Ahogy az si magyar zene asszimillta az idegen hatsokat, gy asszimillta npi mvszetnk is a renesznsz vagy ksbbi nyugati tulipnformkat; azokat az si formra egyszerstette le.
si magyar npmvszeti stluselemek
A magyar npmvszetre az egyszer, vilgos s tltsz dialektika a jellemz. Ember- s mitikus alakjait klnbz geometrikus formkba vagy virgmintkba rejti. A termszet a maga vltozatos forma- s sznvilgval szembesl ebben a mvszetben az rk emberi rtkekkel: a kpzeletvilggal, az absztrakcis kpessggel s a misztifikl hajlammal. Azzal, hogy az ember - a npmvsz - alkotsba mindig belead egy kicsi nmagbl is, egyni sznt, szemlyes varzsert ad az ellltott trgynak, Minthogy azonban egyetlen alkot sem lehet fggetlen az t r hatsoktl, a npi alkot is kompill, mert npi csoportja rdekldst, lelkivilgt s trsadalmi sztnzit helyezi t a trgyba, de azokban az emberisg rk rtkei is ott vannak; tszremlenek az egyn s a np zsilipjn.
- A szalagfonat si jelkp, tulajdonkppen kt kgy sszefonsbl keletkezett. A szalagfonatokat mint az isteni vgtelen er megtestestit kell ltnunk. A magyar mitolgiban a kgy j llat, a hz lakinak rzje, amely dvt s szerencst hoz; benne lakik az sk szelleme, ezrt meglni nem szabad. A kgy si idktl fogva termkenysg-szimblum is, ezrt kgyfejesek a ni karktk, de jelkp is, mert bre vltoztatja sznt.
- S-alakan kunkorod levlformk az llatok szarv-alakjaibl keletkeztek. A kacskaringk Altai vidki llatstlus nvnyformv stilizlt motvumai.
- A ketts kunkor vagy bajuszalak ketts levlformk felett lndzsa- vagy fgg csepp alak formt is tallunk, bell egyszer krrel vagy pvaszemmel val tagolssal. A ketts kunkorral a kzps levl sszeolvadhat.
- A rozetta, rzscska gyakran fordul el honfoglals kori kerek ruhadszek kzepn. Vannak olyan szv alak formk is, amilyenek az altaji llatstlus motvumaibl fejldtt.
- A virgok modelllsa sorn a sziromlevelek llst gyakran - fleg a npi kzimunkknl - csak egy-egy kereszttel jellik. A ngyzetbe rajzolt dlt kereszt frfiszimblum, amely forgst brzol szemben az egyenesen llval, amely mozdulatlansgot rzkeltet. A kereszt llhat krben is, amely szintn a forgst sejteti. A forgkereszt gyorsan forogva egy kr benyomst kelti, a kr pedig mgikus jelentsg, amely a npi let szinte minden terletn ma is fellelhet.
- A spirl a krrel, mint elemi alakzattal rokon s lnyegben bezratlan krk sokasgbl ll. gy a spirl trben elkpzelhet tvgott s eltolt krk sszessgnek tekinthet, amely ezltal kpess vlik a mlysg s a magassg rzkletes brzolsra.
- A szem-dsz. A mag si term ert jelent, a szem viszont fenntart isteni ert.
- A pva a halhatatlansg jelkpe, holott eredetileg csak a griff, az rk fny, a vilgossg volt a halhatatlansg szimbluma.
- A plma az "istenfa" alkotja, mert olyan fa, amelyet az ember mestersgesen termkenyt meg oly mdon, hogy a hmporzval behintik a termvirgot. Az letfa vagy istenfa azt a kpzetet jelenti meg, hogy az Isten a fban lakik.
- A grntalma termkenysg-szimblum, amely a mi Boldogasszony-kultuszunkban is megjelenik.
- A galambok eredetileg az si Boldogasszoyny jelkpei voltak.
- A napjel. A termszetben l emberek nagy mrtkben ki vannak szolgltatva a termszet erinek. Az ember korn rjtt arra, hogy lete legfontosabb tnyezit - a meleget, a vilgossgot - a Naptl kapja, ezrt mindig tisztelettel tekintett ezen gitest fel. Npmvszetnkben mlyen konzervldott a napjel szinte minden formja. A napjel si tartalmt ugyan a magyar np rg elfeledte, de formjt hagyomnyaiban mlyen konzervlta. si hitregnkben csodlatos szarvas jelenik meg; homlokn fnylik a felkel Nap, szarva hegyn a Nap fnye megannyi cskban tndklik. Tiszteletnek trgyt elszr kr alakkal brzolta; ennek horgas sugar kr stlusvltozatt a np "forgrzsnak" mondja; ugyanezt a jelet megtalljuk Knban s a bels-zsiai sznyegeken. A sznyegszvs technikja alaktotta ki a "horogkereszt" alakot, amely a csngknl ppolyan formban jelenik meg, mint zsiban. A napjel sszetettebb stlusvltozatai is ismertek. gy a szkely porszarukon rajta van a napkorong tagoltabb formban, szlbl a sugarak rvnyszeren csigavonalas gomolyban csapnak fel. Ilyen napjel dszti a knai s bels-zsiai dszkapukat, kolostorok gerendit, de a szkelykapukat is. A csng-, a kalotaszegi-, s a szkely kapu keleti rokonsgt nemcsak szerkezeti, de napjel dsztses formi is megerstik. Npnk nemcsak regs nekeiben rztt meg a Nap csodlatra vonatkoz jelkpeket, de a napfordulkor tartott turkajrskor az si jelek rajzolsval is. Ilyenkor teheneik oldalra kerek napjeleket rajzoltak, hogy a mindent ltet Nap virul erben s egszsgben tartsa meg hasznos jszgaikat.
- A nemek brzolsban a npi nyelv kerli a durva megfogalmazsokat; azokat virgnyelvbe rejti. A virg vagy virgkomponens lehet n vagy frfi. Ilyenkor csak a bennk tallhat szimblumok jelzik a nemet. Gyakoribb ni szimblumok a kr alak klnbz formi; szimpla, dupla, legbell maggal, vagy hlval kitlttt kisebb kr vagy csillag, rombuszformk, szilvamag stb. Frfiszimblumok: dlt kereszt, de elfordul ll kereszt formban is. A nemi egyeslst a rombusz alakban vagy krben ll dlt kereszttel egyestve jelkpezi. Ha az alakokat virgokba ltztetik, a leny lehet rzsa, bzavirg, egsz nvny vagy brmilyen ms virg, de az gitestek analgijra Hold, csillag is. A terhes asszonyok analgisan megvastagodott nvnyi elemek, a magzatot (szv, hromlevl, kismret leveles g, kis tulipn) mindig magukban hordjk, s nemritkn trsulnak a beteljesedett szerelem jelvel.
- Szerelmi jelkpek a magyar npmvszetben. A npmvszet a szerelmi jelkpekben rendkvl szkimond, ennek oka a termszethez val kzelsg, a "termszetes kpmsok" kzenfekv hasznlata, mint amilyen a szv s a tulipn. A liliomflk - kztk a tulipn - a tavasz hrnkei, s mint ilyenek alkalmasak voltak a niessg, ltalnostva a szerelem jelkpes jellsre. Ezrt kerlhetett r a tulipnos ldra, az elad lenyok legfontosabb vagyontrgyainak az elejre. rdekes, hogy a motvum tulipnt elnevezse egy t-vel tbb, mint a virg neve, s a legtbb esetben csak tvolrl hasonlt virgra, valjban kt egymsnak fordtott S-bl kialaktott jelet brzol.
- A szv a szeretet, a megrts, az odaads jelkpe a legklnflbb kultrkban. A szv a burjnz erejrl ismert borostyn levelbl stilizldott motvum, s gy alkalmas a szexualits s a testi szerelem kifejezsre. A tulipn s a szv jelkpkapcsolat a n-frfi szembenlls s fizikai klnbsgek megfogalmazsa. Ezrt igen gyakran egymsba rajzoljk a kt jelet a szerelmi ajndkokon. Ilyenkor a tulipn a niessg, mg a szv a frfi jelkpe.
- Az letfa - errl az elzkben mr sz esett - bels-zsiai motvum. A fldi vilgot kapcsolja ssze a fldalatti s a mennyei vilggal.
- A szarvasbrzols. Az zsiai nagyllattart npeknek a szarvas sokoldal lmnyt nyjtott. A velk val tallkozs olyan szarvaskultusz kifejldshez vezetett, amely hitletket, mtoszvilgukat mlyen thatotta. E npeket a "csodaszarvas" csalogatta szebb tjak s jobb legelk fel. Mg a tlvilgra is nem egyszer szarvas vitte ket. A meglhets, a bsg, a gazdagsg s a termkenysg elvlaszthatatlan segttrsa lett az a csodlatos llat, amelyhez egszen kzel sohasem sikerlt kerlnik. seink levdiai csodaszarvas-mtoszval szinte teljesen azonos szarvaszs-jelenet lthat a dunhunagi 249-es szm Kr.u. III-IV. szzadbl szrmaz barlangtemplomban. si mtoszvilgunkban egy-egy villansra feltn lnyben npnk jltt, az vente levetett agancsa miatt jjszletst vlte felfedezni. A szarvak az ert, a becsletet, a termkenysget, a szarvasok pedig a hossz letet s az jjszletst jelkpeztk.
- A srkny-brzols. A srknyt a knai ember kpzelete hasznos s flelmetes llatok formibl, a szarvasbl, az krbl, a tevbl, a nylbl, a halbl, a vrcsbl, a kgybl s a tigrisbl alaktotta ki. Amint a knai np a tenger hborg mozgsbl a mitikus srknyt ltta, gy az zsiai lovas npek a zivatarfelh rvnyl, kgyz mozgsban jgest s villmokat szr srkny kpt vlte felfedezni. Majd ezt a hiedelmet nyugatra vndorlsval magval hozta. A magyarsg hiedelemvilgba a srkny olyan mlyen beleivdott, hogy azt csakis azon terletrl s azon np(ek)tl vehette t, ismerhette meg, amelynek hitvilgban a srkny kzponti szerepet jtszott. s ez a np a Knai Nagy Fal keleti oldaln l knai lehetett - volt. A mai napig ott talljuk npmesink srknyt lovagl garaboncis dikjban s a szkelykapu tetdsztsein. ltalban mesebeli, egy- vagy tbbfej jakarat lny, amelyet tisztelni kell, ha megjelenik az emberi vilgban. Maga a "srkny" sz ms npek nyelvben nem fordul el, legfeljebb szomszd npeinknl (romnoknl, szlovkoknl s ukrnoknl) annyiban, amennyiben ezt tlnk vettk t; gymond ez Eurpban magyar eredet.
Az si magyar kultra tovbbls npmvszetnkben
Kelet s Nyugat kztt sajtos helyet foglal el a magyar npmvszet. Nyugattal szemben megrizte keleti eredetisgt, Kelettel szemben viszont felszabadult a megrgztt formk nygtl. Elvont dsztmnyeire nem mrtani szmts a jellemz, hanem az tletessg, a fordulatossg, a keleti elemek sszeszvsnek gazdag vltozatossga, a keleties lomszersg s vgl: a stlusktttsg betartsn bell a szervetlen elvontsgbl val szabaduls igyekezete, mely a mrtani jelleg dszeknek is kzzelfoghat, nvnyi rtelmet szerez. Dsztmvszetnk a termszetbl merti tleteit: nvnyeket, llatokat elevent meg s ezeket leegyszersti.
- Npi dsztmvszetnkre jellemz az tletszersg, vagyis a kiszmtottsg hinya. Msodik jellemzje az sztns kpzetekbl szigor stlusktttsgen bell termett gazdag vltozatossg. Harmadik jellemzje a virgok szeretete, s a termszet mlysges trzse, ami nem a termszetutnzsban nyilvnul meg, hanem a termszet meglmodsban, csodlatos termszet megalkotsban, minden mestersgestl val tartzkodsban s az rtelmetlensgeket kerl jzansgban.
- Npi dsztmnyeink elrendezst a szerkezeti rzken kvl a vonalakban jelentkez indulatok, rzsbeli trvnyek s sztns kvetelmnyek szabjk meg.
- A szorossg, zsfoltsg kvetkezmnye olyan magyar sajtsg, ami vgigksrhet a legtbb magyar dsztmny vonalrendszern. A np dsztmnyei nem arra valk, hogy elemeiket megszablyostsuk s jra sszelltsuk, hanem hogy elismerjk a szellemkben, s a bennk tallhat magyar rtkeket, tleteket, szjrst rvnyestsk a polgri let kvetelmnyeinek megfelel feladatokban is.
- A magyar npmvszetben klnsen hangslyosak a prhuzamok ltal kihangslyozott vek s az irnyok. Az elsimt tmenetek helyett a magyar a dsztmnytl is azt a hatrozott tagozottsgot kveteli meg, amit a beszdben is kvet: nem vonja ssze a hangokat, hanem minden bett hatrozottan kimond. A bizonytalansg s a lazasg kerlse jellemz a npmvszeti munkk mintinak elrendezsre.
- Npmvszetnk elkerli a kzptengely merevsgt. A hossz kzpszr merev egyenesnek az elkerlse a magyar np termszetes dsztrzknek nagy kiforrottsgra vall.
- Akkor ers brminek a dsztjelleme, ha vagy hatrozott klnbsg emeli ki, vagy hatrozott ismtls kveti.
- A dsztmny azrt tagolja a felletet, hogy meglnktse. A magyar npmvszet a kuszltsgot ugyangy gondossggal kerli, mint a vonalak lazasgt.
- Ha vilgos foltot tesznk stt httrbe, lesen kivlik, nincs g fnye. Ha ellenben tmeneti rtegeket, mintegy fnyudvart kap a dsztmny, akkor tompa fnnyel g, mint a lmps a kdben.
- Klnbz dszts s dsztetlen rtegek szlessgnek egymshoz val arnyban, a tmrtett dsz s a puszta terletek elosztsban, elrendezsben monumentlis dsztert fejt ki a magyar. A magyar npmvszet hatalmas dsztereje a helyes arnyrzkbl kvetkezik, amely megszabja, hogy klnbzkpp dsztett, vagy teljesen dsztetlen terletek egymshoz kpest mekkork legyenek s hogyan oszoljanak el.
- A szerkezet hangslyozsa klnsen a viseletben szembetn. A magyar a redzetet hatrozott, tmr prhuzamokba szereti rendezni. Kendket a magyar n is hord npviseletben, de nem pongyoln, hanem hatrozott elrendezsben, olyanformn, hogy az is temes tagoltsgot adjon.
- A magyar npmvszet az ltzkdsnl kiaknzza a vonalak hatst. A derk karcssgt hangslyozza az, ha a ruha vonala a derkban lesen megroppan s alatta kiugrik. A ni felstest karcsbbtsra szolgl a szlesen sztll szoknya, mint kiemel ellentt, s egyben a vllat is kisebbnek tnteti fel szles harangjval, ezrt vesz fel egymsra sok szoknyt a magyar n. A frfi is tudja, hogy frfiasabb a vll vitzktses atillban, mert a vzszintes prhuzamok szlestik a mellet.
A magyar npi viselet nem tarka, hanem komolyan s nneplyesen sznes.
"A dszter lelki trvnyeit hatalmas rzkkel rvnyesti a magyar. Jellemzje az er, a nyugalom, a nagy puszta terletek faksgnak s a zsfolt aprzsok tznek komoly ellentte, a hatrozatlan, rzelgs vagy nevetgl sznhatsok frfias elkerlse. A magyar dsztmny nem tarkll csokor, nem rzelmes valloms, hanem a npvndorls porn ntt bokor, kiaszott legelk szlre zsfolt erdsg, tarlk vghetetlen fak izzsban az tszli fa fekete rnyka, a mezsgyk virgos lnksge, a htkznapok hossz egyhangsga utn a vasrnap rme, a magyar sors sok megprbltatsban az ers jellem tretlen derje. Csak nagy tisztelettel kzeledhetnk hozz" (Fy Aladr, 1942).
A npmvszet flhasznlsnak helyes tja nem az, hogy a np dsztmnyeit egyszeren tmsoljuk polgri trgyakra, sem az, hogy a np dsztelemeit idegen szellem tervekbe knyszertsk, hanem az, hogy aknzzuk ki egyetemes emberi rtkeit, s oly nemzeti stlust alaktsunk ki, amely a szellemben s dszterejben magyar gyker. Minl mlyebben merlnk el npmvszetnk zlsvilgban, annl jobban rismernk benne a magunk eredeti zlsre s egsz jellemre. |