bhik
Men
 
Magunkrl
 
Az jszatrl
 
Biztonsngi szablyok

Biztonsgi szablyok!



1. Az jszat mindig a kijellt lirnyba trtnhet


2. A nylvesszt csak a cltbla illetve a lirnyba szabad az jba helyezni / tlts /

3. Az j fesztse is csak ebbe az irnyba tehet meg

4. Oldst csak a cltbla irnyba szabad megtenni

5. A cl tisztn lthat legyen, ember s llat nem
tartzkodhat ott, mg a veszlyes lirnyokban sem

6. Az olds a kvetkez veznyszavakra trtnhet:
cloz, feszt, old

7. A vesszk sszeszedst csak a lvetst vezet, vagy az
ltala megnevezett szemly teheti meg

 

 

A fent lertak be nem tartsa a gyakorls azonnali befejezst eredmnyezi!!

 
Magyar mitolgia

Magyar mitolgia, smnhit

MAGYAR MITOLGIA A magyar nphit, a npmesk, a mondk, az archaikus npi imk s rolvassok, valamint a npmvszet s a npszoksok alapjn rekonstrulhat mitolgiai elkpzelsek rendszere. Hasonlan ms eurpai npekhez (pl. a szlvokhoz), a magyarban sem maradtak fenn kimondottan mtosznak tekinthet szvegek, de a rendelkezsre ll tredkes adatok segtsgvel meg lehet ksrelni a hajdan volt rendszer helyrelltst. Az ilyen rekonstrukci mdszertanilag megalapozhat, s hogy ez a munka nemcsak elmletileg lehetsges, arra j plda a BALTI MITOLGIA s a SZLV MITOLGIA, amelyek tipolgiailag s a trsadalmi fejlds szintjt tekintve is sok hasonlsgot mutatnak a magyarral, hiszen mindhrom esetben a parasztsg rizte meg folklrjban a mitologikus elkpzelseket. A M. rgi llapotnak s szerkezetnek megismershez a tbbi finnugor np mitolgija s istenrendszere kellene hogy mintul szolgljon. Sajnos azonban a magyar anyag erre nem ad lehetsget, mert teljesen eltr a tbbi finnugor, de mg a nyelvileg legkzelebbinek tartott obiugor anyagtl is. Ez azzal magyarzhat, hogy a legkzelebbinek tartott nyelvrokonainktl is mr tbb ezer ve elvlt a magyarsg, s megsznt minden nyelvi, ill. kulturlis kapcsolat. Mivel a magyar nphit anyagban nincsenek olyan korai szvegek, amelyeket a kutats joggal tart a mtoszteremt korok termknek (mint pl. az szaki npek sagi vagy a Nrt-eposz), ezrt a kzvetett forrsokra kell tmaszkodni. A mitolgiai adatok forrsai lehetnek: a rgszeti leletek, az antik szerzk magyarokra vonatkoz adatai, a kzpkori trtneti krnikk elbeszlsei, az rott forrsok, kztk az elmlt szzadok irodalmi hagyatka s vgl a folklr. Azrt kell hangslyozni szbeli nphagyomny, a szoksok s a npmvszet, klnsen a fafarags s a hmzsek ornamentikjnak forrsrtkt, mert mindezek a kulturlis "nyelvezetek" a sokfle idegen hats ellenre is meg tudtk rizni a hajdani mitologikus gondolkods egyes elemeit. Klnsen becsesek azok a 19. sz.-i mitolgiai munkk, amelyeknek szerzi tudatosan gyjtttk a korabeli folklrt. A forrsok sokflesge miatt a rendelkezsre ll adatok minsge nem egyforma, e forrsok nlkl mgsem lehet a magyar nphittrtneti rtegeit felderteni. A rekonstrukci egyik problmja ppen az, hogy a rendelkezsre ll adatok lnyegesen befolysoljk azt a kpet, amit kialaktunk. Az egyes forrscsoportok figyelmen kvl hagysa pedig jelentsen vltoztatna a magyar nphit trtneti kpn. Tovbbi nehzsgeket jelent, hogy npnk a 11. sz.-ban ttrt a keresztny hitre, s az j valls fogalmait a nyelvben rgta meglv, tbbnyire trk eredet szavakkal fejeztk ki (gy pl. bjt, lds, tok, gyn). rdekes vonsa a magyar nphitnek az is, hogy az egyes mitikus (vagy pszeudomitikus) alakok, a trtnetek fhsei mennyire ktdnek a folklr egyes mfajaihoz, ill. egyes forrscsoportokhoz. Pl. a fld alatti vilg hetes rtegezettsgre csak bizonyos rolvassszvegek utalnak (a fld ht csnja), vagy a hiedelemmondkon kvl a boszorknyperekbl tudhatunk meg a legtbbet a magyar boszorknyhiedelmekre vonatkozan. A magyar mitolgia legrgibb trtneti rtegeirl szlva a rgszetet kell elssorban segtsgl hvni. gy pl. a honfoglals kori lovas temetkezs (s egyes krnikk emltsei) alapjn a lldozat szoksa a rendszer fontos elemnek tekinthet. A temetket megfigyelheten vzen tlra teleptettk, a srokat pontosan betjoltk, kelet fel fektettk a srba a halottakat, akikkel egytt temettk el mindennapi hasznlati trgyaikat s szemlyes holmijaikat. Mindezek fontos tipolgiai jellemzk lehetnek az sszehasonlt vizsglatok sorn. Nyoma van a krnikinkban bizonyos totemisztikus mtoszoknak: nevezetes a turulokhoz (hatalmas, sashoz hasonl madr) kapcsold trtnet szerint az rpd-hzi uralkodcsald sanyja egy turulmadrtl esett teherbe. Egy msik mtosztredk a csodaszarvast ldz testvrpr, Hunor s Magor trtnett, felesgszerz kalandjt, vagyis a nemzetsgalapts esemnyeit mondja el. Az gi eredet csodaszarvas motvuma pedig megjelenik a sok si mitologikus elemet tartalmaz regsnekekben is. A hazai kutats egyetrt abban, hogy a honfoglals kori magyarsg mitolgiai vilgkpnek alaktsban fontos szerepe volt a samanizmusnak. (Ennek nyomait kutatta Diszegi Vilmos ma mr klasszikusnak szmt mvben, A smnhit emlkei a magyar npi mveltsgben c. monogrfijban.) A SMNMITOLGIA elemei tlltk az vszzadokat; a magyar nphit szinte napjainkig megrizte azokat a motvumokat, amelyeknek legjobb prhuzamai a szibriai npek krben tallhatk meg. gy pl. a magyar smnjellt is betegsg tjn, teht passzvan, mintegy akarata ellenre vlik "tudv", de meg kell szenvednie a tudsrt (lsd a "feldarabols" motvumt; meg kell msznia az gig r ft). Smn eleve csak az lehet, aki mr szletstl fogva valamilyen jelet visel (pl. foggal vagy burokban szletett - ez a hiedelem sszefgg a szibriai smnok "felesleges csont" - kpzetvel). Ami a smn felszerelst illeti, a magyar nphit rosta vagy szita alakjban rizte meg a smndob emlkt, de fellelhet az agancsos fejviselet, a smnltra (mint gig r fa) s az eksztzis emlke is. A viaskod tltos bikkrl szl hiedelemmondk s a regsnek refrnje ("haj reg rejtem") szintn fontos adalkok s bizonytkok egy valamikori samanisztikus vilgkp megismershez. A magyar npi mitolgia (a kutats jabb szhasznlata szerint npi hitvilgnak nevezzk) szerkezett klnfle szempontok szerint lehet meghatrozni, mint ahogy a klnbz npek mitolgii (istenrendszerei) egymstl merben eltr szintek (isten- s szellemcsoportok) meghatrozst teszik lehetv. A kvetkezkben elbb az egsznek keretet ad vilgkppel foglalkozunk, majd a magyar istenkpzet ismertetse utn sorra vesszk azokat a termszetfeletti szellemlnyeket, amelyek a magyar nphitben szerepelnek, vgl a termszetfeletti kpessg szemlyekhez fzd hiedelmeket ismertetjk. Az ilyenfajta rekonstrukci csak egy a lehetsgesek kzl, s az adott keretek kztt nem trhet ki minden rszletre. A vilgkp rendezelve hrom vilgra osztja a mindensget, a fels, a kzps s az als vagy tlvilgra. A fels az isten(ek) s a megszemlyestett bolygk (Nap s Hold), a csillagok vilga. A kzps az ember lakhelye, de itt mkdnek termszetfeletti lnyek (klnfle ksrtetek, erdei s vzilnyek), s itt fejtik ki tevkenysgket a termszetfeletti kpessg emberek is (TLTOS, BOSZORKNY-ok). A magyar npmesk segtsgvel rekonstrulhat mitolgiai vilgkpben kzponti helyet foglal el az gig r fa vagy tetejetlen fa (VILGFA) kpzete, amely sszekti az eget s a fldet, vagyis az istenek fels vilgt s az emberek letnek szntert, gykerei pedig a fld alatti vilgba nylnak (ill. a tvnl ttong lyukon lehet lejutni a stt, fld alatti vilgba). Ezt a hatalmas ft csak a smni kpessgekkel rendelkez hs (a kis kanszbojtr) tudja megmszni, hogy eljusson a Hold s a Nap hzba (ezst-, ill. aranykastlyba). Egyes meseszvegek szerint ez a fa gymlcst (aranyalmt) terem, de a termst a tndrek minden jjel eltntetik. Ms mesetpusokban egy hatalmas sas fszkel az gig r fa gai kztt, vagy a sas fikit megment hst magt hozza fel egy hatalmas griffmadr az alvilgbl a fld felsznre, a fa tvhez, ahonnan kalandos tjra elindult. Mindezeket a motvumokat egyes kutatk sszefggsbe hozzk az als, ill. a fels vilgba tett smnutazs (SMNMITOLGIA) kpzetkrvel. Az eget elr hatalmas fa, egyes elkpzelsek szerint, oszlopknt tartja a vilgra storszeren borul gboltot (vagy stnek is kpzeltk az eget), amely nhol lyukas, s ettl vannak a csillagok. Az gnek felettnk ht vagy kilenc rtege van, s ezek a rtegek megfeleltethetk az gig r fa gainak, amelyeknek szma ugyanennyi. A fa gai kz kpzeltk el a Napot s a Holdat. Ez utbbit a rolvassokban frfiknt emltik ("j Hold, j Kirly..."), mg a Napot az istenanya megszemlyestjnek tartjk, teht a ni principiummal azonostjk ("napba ltztt asszony"). A Naphoz fzd npi vallsi gyakorlat egy hajdani Nap-tisztelet feltehet emlkt rzi. Vannak fontos adatok, amelyek szerint egyes npcsoportok archaikus folklrjban (pl. a moldovai csngknl s a kunoknl) megtalltk a reggeli napksznt imkat s gesztusokat. A gyimesi csngk krben egy korbban nem ismert mitologikus alak (Babba Mria) felteheten a keresztny Mria-kultusz s egy korbbi pogny ni istensg szinkretizmusbl keletkezett mitologikus lny. A Holdnak elssorban a npi gygytsban volt szerepe, bizonyos esetekben a rolvassok mgikus erejt vltk ersteni azltal, hogy holdvilgnl vgeztk a cselekvst. A holdfoltokrl azt tartottk, hogy Szent Dvid hegedl s Cicelle tncol, de ismert egy msik (felteheten pogny eredet) magyarzat is: egy psztor alakja lthat a Holdon. A Tejtnak tbbfle elnevezse ismert a magyar nphitben: Szalms t, reg Isten orszgtja, az risten vagy Jzus urunk orszgtja, azonkvl Csaba kirlyfi tja. Mindezek az elnevezsek (ltalban csillagnevek) egykori mitologikus szzsk kivonatt rzik vagy rizhetik. Ismert egy gitestfal mitikus lny neve (MARKOLB) a magyar nphitben, ennek tulajdontjk a nap-, ill. holdfogyatkozst. Az ggel, ahol a mennyorszg tallhat, szemben ll a pokol, az alvilg, vagyis a vilgkp harmadik rsze. A menny (a sz eredete bizonytalan) a fnyessg birodalma, valahol fenn, oda azoknak a lelke kerl, kik tisztessgesen, embersgesen viselkedtek fldi letk sorn. Ezzel szemben a pokol (szlv eredet sz a magyarban) a sttsg birodalma, ahov a gonoszok jutnak. Felteheten a keresztny tantsoknak s mg rgebbi dualisztikus elkpzelseknek az sszeolvadsa szlelhet a magyar nphitben. A pokol mlyen a fld alatt van, a fld alatti vilg ugyangy tbbszint, mint az gi rtegek ("a fld ht csnja"). A magyar msvilgkpzetek rdekes kettssget mutatnak (br ebben sem egyedlll a magyar mitolgia), nevezetesen, hogy vilgosan megklnbztethet az alvilg s a tlvilg oppozcija. Mg az elbbit inkbb a pokolra, az elkrhozottak lakhelyre rtik, addig a tlvilg semlegesebb elnevezs, s valamifle vzentli vilgot jell, ltalban a halottak tartzkodsi helyeknt hasznlva a szt. A vilgkpben teht megtallhat egy vertiklis s egy horizontlis oppozcipr a fldivilg- s msvilgkpzetek szintjn. A vilgkphez kapcsoldva kell szlni az emberi vilg keletkezst megmagyarz mondkrl. Ezek nagyrszt a Biblihoz kapcsold keresztny hagyomny kntsben maradtak rnk (lsd Nagy Ilona s Lammel Annamria gyjtseit). Ritka kivtel egy egsz Eurzsiban ismert szzstredk a fld teremtsrl, pontosabban a fldnek a vz all val felhozsrl (a teremt segtje teszi ezt, aki lehet rdg, vagy mint az adott hiedelemmondban, LIDRC). A magyar mitolgia nem ltez istenpanteonjnak f alakja a tbbflekppen megnevezett teremt, az ISTEN vagy az r (a leggyakoribb npi szhasznlatban az risten, de neve ismert az registen, Jisten, Atyaisten sszettelben is). a vilg ura, a legfbb irnyt lny, aki kezben tartja az ember s minden llny sorst, segt s igazsgos, de bntet is. Mindezek a tulajdonsgok egy ltalnos istenfogalom jellemzi lehetnek, legyen az pogny vagy keresztny eredet. Mindenesetre rdekes, hogy nincs kln kultusza, noha van kln mondakre, s maga a sz is inkbb minsgjelz kzsz (pl. istencsapsa - utals sorsirnyt funkcijra). Az gben lakozik, ahonnan bizonyos mrtkig passzvan figyeli a vilg folyst, noha ms mitolgikhoz hasonlan neki tulajdontjk a fisteneket jellemz villmszr funkcit (v. "istennyila"=villmcsaps, MENNYK). Az istenek nevnek eredett nyelvszeink sem tudtk megnyugtatan megfejteni (egyes orosz kutatk a kzelmltban felvetettk az magyar ise, "atya" s trk tengri, "isten, g", vagy a hettita Istanu alakbl kiindul magyarzs lehetsgt - Helimszkij-Ivanov). Az istennel egytt vesz rszt a teremts munkjban az RDG, mint a mitolgik demiurgosza, tle szrmaznak az embereknek kellemetlensget okoz lnyek (pl. a lgy, a tet, a bolha s ms hasonlk). Lakhelye a pokol, az birodalma a fld mlyn tallhat, ahov az elkrhozott lelkek kerlnek. A kznyelvi hasznlatban mindenfajta gonosz megtestestjnek tartjk (mr a 16. sz.-tl vannak erre adatok - Bornemissza Pter). A fistenhez s ellenfelhez vilgosan szemben ll tulajdonsgprok rendelhetk (isten=fenn, j, vilgos; rdg=lenn, gonosz, stt). A szovjet kutatk - Erliket, az als vilg urt tekintik a magyar rdghz hasonlnak. Az szak-eurzsiai npek mitolgiiban a legtbb esetben a frfinemhez tartoz s szemben ll fistenprhoz nk is kapcsoldtak, de legalbb egy istenn. A magyarok istennek nincs felesge, de egy talnyos elnevezs mgis arra utal, hogy valamikor lehetett a rendszerben egy fontos funkcikat beteljest, nagy tiszteletnek rvend istenanya, a BOLDOGASSZONY vagy Boldoganya. A nphitnek ez az alakja felteheten a honfoglals eltti s a keresztny kpzetek szinkretizmusnak az eredmnye, vagyis a szlst segt, letad istenasszony sszevethet az obi-ugor Kaltes asszony, msfell pedig a keresztny Mria mint istenanya alakjval, akinek lland dsztjelzje volt a "bildog, boldogsgos". Az istenn neveiben az oszt eredet asszony sz s az anya is azt jelzi, hogy valakinek a felesge, asszonya, vagyis hogy volt frje, s ez pozitv tulajdonsgaibl kvetkezen nem lehetett ms, mint a frfi fisten. A magyar nphit termszetfeletti lnyeinek csoportjt sszevetve pl. a szlvok, latinok vagy a burjtok istenrendszereivel, azt talljuk, hogy ms npek csoportokat, csaldokat alkotnak - nem gy a magyarban. (Vlemnynk szerint ez nem a romls vagy felejts eredmnye, hanem fontos tipolgiai jellemz!) A magyar nphit, noha nem olyan mrtkben, mint ms finnugor npek, a termszetet szellemlnyekkel npesti be. gy pl. az erd titokzatos alakok lakhelye, de ezek nem gazdi a termszetnek, s nem is istenszerek, inkbb egyszeren csak ijeszti az arra jr embereknek. Vidkenknt vltoz nevk is megmutatja, hogy nem tartoznak a pogny kori mitolgia alaprteghez: vadreg (szrrel bortott test, vad tekintet regember), vadleny (meztelenl jr, hossz haja s krme van), erdei leny, nekl kisasszony (a szkelyfldi magyarok krben). Az n. "termszeti szellemek" (Pcs va megnevezse) msik csoportjt a vzilnyek alkotjk. A frfi "vziember" a nagyobb folyk, tavak vagy mocsarak vizeinek lakja, s veszlyes az emberekre, mert lehzza ket a vz al (alakja taln sszevethet ms finnugor npek vzilnyeivel, VIT-KAN; VEGY-AVA). A ni vzilnyek neve sell, akiket szp s ifj leny alakjban kpzeltek el; a vzben lnek, haltestk van derktl lefel. Az idjrs vltozsait a mitologikus tudat gyakorta egy-egy istensg kzvetlen beavatkozsnak tekintette, s a klnfle jelensgeket (szl, es) kln-kln szemlyestette meg (pl. a lengyel Pogoda vagy a grg Zephrosz). A magyar nphitben csak igen kevs adatot tallunk idevonatkozan. Ilyen mgis a SZLANYA, akit regasszony alakjban kpzeltek el; a szeleket rzi, kiengedi egy barlangbl. A npmeskben a vilgfa gai kztt tanyzik. "Idjrsdmonnak" tekinti jabban a kutats a SRKNY alakjt, amely a npmesknek s a hiedelemmondknak gyakori szereplje, mint a hs ellenfele, ill. segtje. Megjelensi formja (ht-, kilenc-, tizenkt fej) nem klnbzik ms npek srknyalakjtl. rdekes viszont, hogy maga a sz trk eredet tvtel a magyar nyelvben. Van a magyar nphitben nhny olyan terminus, amely tbbfle dmonikus lny megnevezsre alkalmas: a szellem, a llek s a ksrtet. Szellemnek neveztek mindenfajta testetlen mitikus lnyt. Az elnevezs mitopotikai mlyrtegeiben a szlszernek elkpzelt mitikus lnyek csoportja hzdhat meg. Ehhez hasonl tpus a llegzet jelents szavak csoportjbl szrmaz llek terminus, melyet elssorban a megholtak testt elhagy megfoghatatlan szubsztancia jellsre hasznltak. A finnugor npek tbb llekkpzetet ismertek, a tbbi kztt egy olyat, amelyik elhagyhatja az ember testt akkor, amikor alszik vagy amikor rvletbe esik (v. rt, URT a volgai finnugor npeknl). A moldvai csngk krben szintn feljegyeztek olyan hiedelemmondkat, amelyek az embert dong alakjban elhagy llekrl szlnak. A kutats pszeudomitikus lnyeknek tekinti a nphitnek azokat az alakjait, amelyeknek csak a nevt ismerjk, de pontos megjelensi formjukat nem, ill. a klnbz elbeszlsek nagyon is eltr lerst adnak rluk. Ilyenek a "fiktv" betegsgdmonok: a fene, a guta, a nyavalya, amelyek tbbnyire fenyeget, rosszat kvn szlsok formjban maradtak fenn a mitopotikai tudatban a mai folklr elemeiknt. Ismert a nphitben nhny ijeszt lny, melyeknek alakja nehezen krlrhat, nevk is csak egy kzsz (pl. ilyen a ksrtet s a hall), de van olyan mint a LIDRC, amely tbbfle alakban is megjelenhet, s ezekrl az alakvltozatokrl gazdag hiedelemmondai anyag tudst. A lidrc az "rdgszeret" egyik tpusa a magyar nphitben, de a hozz fzd hiedelmek gazdag vlasztka azt mutatja, hogy alakjban sokfle mitikus motvum keveredik (a tbbi kztt tzes fark repl csillag, bolyg lidrcfny, ksrtet, hazajr halott, gazdagsgot hoz lny). A lidrc nevnek eredete s etimolgija ismeretlen, mint ahogy a legtbb magyar gyermekijeszt sznak sem ismerjk az eredett. Van a magyar nphitben egy meglehetsen npes hiedelemlny-csoport, amelynek egyetlen funkcija az egszen kicsi gyermekek ijesztse, ha tlsgosan hangosak, helytelenl viselkednek vagy nem akarnak aludni. Leggyakoribb neveik: bubus, mumus, bankus, bnks, bbs, kankus, kunkos, kankas, kkus, mkr, mnkus, mumk, mummu, mamm, hemmes, mankuj, vankuj. Lnyegben ezeknek a lnyeknek csak a nevk ismeretes, amelyet egy rvid, ijeszt rtelm mondatban hasznlnak: "Elvisz a ...!" - "Jn a ...!" Megjelenskrl, alakjukrl semmit se tud a nphit, annak ellenre, hogy az egsz magyar nyelvterletre kiterjedt igen alapos gyjts ll rendelkezsnkre. A tbb ezer adatbl kivilglik, hogy az egyes ijeszt szavak hasznlata csak egy bizonyos, jl krlhatrolhat nprajzi csoporthoz ktdik (pl. a kk a palcok krben, a kkus csak Szabolcs-Szatmrban, a mkr s a bankus pedig csak a kunok lakta vidken hasznlatos). Noha gyermeknyelvi kifejezsrl van sz, a hangalaki vltozatok nagy szma s az orszgos elterjedtsg egy valamikori (ers negatv tulajdonsgokkal br) mitolgiai lny emlkt sejtetik. Klnsen a bubus-, mumus-, mummuszer fonetikai alakok, valamint a rzfasz bagoly s a vasorr bba nev alakok sszehasonlt mitolgiai vizsglata hozhat rdekes eredmnyeket. A npmesei, ill. mondaszvegekben szintn megjelennek klnfle pszeudomitikus alakok, ezeket szoktk ltalban a mitolgiai rendszerek alsbb szintjein elhelyezni. A magyarban ilyen a MAN, a TRPK, az RIS, TNDR-ek s a BOSZORKNY. Az els kt alak alacsony nvs, de roppant ers, hossz haj s szakll, furfangos lny, s trsukkal, az rissal egytt csak a npmeskben szerepelnek. Ez utbbiak tvol, valahol a vilg peremn, hegyek kztt lnek, mg a trpk s mank az erdben vagy a fld alatt, ezzel kapcsolatos kincsrz funkcijuk. A mitolgia als szintjeinek lnyei lakhelyket tekintve kvl lnek az emberi vilg kultrkrn, a termszeti krnyezet (erdk, barlangok, hegyek, tavak, lpok, vizek) adja letterk kerett. A nnem lnyek kzl a legismertebbek a tndrek, akiket j szndk s csbosan szpsges lnynek rajzolnak npmesink s mondink. Jellegzetes, hogy palotik a vz alatti, rk boldogsgot raszt birodalomban vannak. A nv etimolgijt nem dertette ki biztosan a nyelvtudomny, de hasonl mitolgiai nvadsra ismernk pldt, amikor maga a kzsz jelentse jelzi az alak legfbb tulajdonsgt (ez esetben a tndkls, ragyogs, elbvls jelentskrt). Mg a tndr a mitolgia als szintjnek szp, fiatal vzben lakoz lnye, negatv tulajdonsgokkal felruhzott ellenprjnak minden bizonnyal a BBA tekinthet, melynek alakjt mesink csnya, rosszakarat regasszonynak rajzoljk. A mitolgiai rendszer rsznek tekinthet a trtneti epikus hagyomny rendkvli hseinek csoportja, akikrl sok esetben azt sem lehet egszen pontosan tudni, hogy valban ltek-e, s hogy valban velk trtntek-e meg azok a csods s alig hihet esemnyek. Ilyen mitikus elemekkel tsztt hagyomny kapcsoldik a nagy erej Botond vitzhez, Lehel krtjhez, Szent Lszl kirly kzdelmhez (ez utbbit kzpkori templomfreskk riztk meg napjainkig), de Toldi Mikls alakjhoz is. A szjhagyomny nemzetsgalapt sei mitikus hskk lesznek az idk folyamn, s beplnek a np tudatba. A mtosz a trtnelem kezdeteirl mesl, a trtnelmi hsk pedig lassan mitikus alakokk lesznek (pl. Mtys kirly) a ml idben. A kzssg szmra az a fontos ebben a folyamatban, hogy azonostani tudja magt a mitikus trtnelem (vagy a trtnelmi mtosz) hseivel, identitserst funkcija van minden rekonstrult vagy igaznak vlt mitolgiai rendszernek. SAMANIZMUS A llekhitnek az a vltozata, amely szerint vannak termszetfeletti lnyek, akik a kznsges halandkat mr szletsk eltt arra vlasztjk ki, hogy emberfeletti kpessg szemlyekk, smnokk legyenek. Ezek mr azz szlettek, ami abban nyilvnul meg, hogy a mindennapi emberekhez viszonytva bizonyos jelekkel, spedig a normlisnl tbb csonttal (pl. foggal, fogsorral, hat ujjal) jnnek a vilgra. Teht nem az lehet smn aki akar, mert nem a smn kap szellemeket, hanem a termszetfeletti lnyek vlasztjk ki t, mg megszletse eltt. A kivlasztott serdl korban, a nemi rettsg belltnak idszakban vratlanul heveny idegbajba esik, mi hisztrikus rohamokkal, julsokkal, ltomsokkal s ms hasonl jelensgekkel jr egytt, ami nha heteken keresztl knozza, s ugyanilyen vratlanul - az egyik roham idejn vagy lmban - megjelenik az t kivlaszt szellem, s bejelenti vlasztst. A smnkpessg elnyershez mlhatatlanul szksges a hvs. ltalnos, hogy a felszltott nem akarja elvllalni a hivatst. A kivlaszt szellem azonban grgetsekkel csbtja, ha gy sem r clt, knozza a kivlasztottat. Ez az n. "smnbetegsg" hnapokon, esetleg veken t gytri, vagyis mindaddig, amg el nem fogadja a knyszer hivatst. Sok hagyomny szl arrl, hogy a jellt inkbb hallra knoztatta magt, de nem fogadta el a smnsgot. Ha a jellt engedett a knyszernek s smn lett, akkor huzamos ideig aludt egyfolytban (hrom, ht, vagy hromszor hrom napig). A huzamos alvs idejn a szellemek a jelltet feldaraboljk, s tszmoljk a csontjait, teht ellenrzik, valban rendelkezik-e a "felesleges csonttal". Ha igen, smnn vlt. Nmely npnl (pl. mongolok, madzsutungzok) mg fel is avatjk a smnt: bemutatjk a termszetfeletti lnyeknek: jelkpesen felmszik az "gig r fra", vagy az azt jelkpez hgcsra (vilgfa). A jellt - aki lehet frfi vagy n - ezzel smn lett. Feladatt a termszetfeletti lnyekkel val tetszs szerinti s kzvetlen rintkezs alapjn ri el. Vagyis a smn akkor teremtheti meg azokkal a kapcsolatot, amikor az szmra szksges s nem kell valami mdiumszer kzvettt kzbeiktatnia. A termszetfeletti lnyekkel ktfle mdon rintkezhet: vagy azok kltznek bel, vagy a smn megy a birodalmukba. Ilyen mdon teljestheti feladatait, vagyis megtudhat trben s idben tvoli dolgokat, ill. gygythat. A smnszertarts szinte sznhzi drma. A szertarts helyl szolgl stor a sznhz: a tz krl tr, ahol a szellemnek idzse folyik, a sznpad; a smn nekvel lttatja, teremti meg a sznfalakat; a sznsz - a smn - nemcsak dszletez, hanem tncos, st zenekar is: nemcsak a dob verse szolgltatja a zent, hanem a rajta s a smnkpenyen lev fmfggk, csengk megfelel tem rzsa is. A smnszertarts minden drmnl magval ragadbb, mert a nz ezt a cselekmnyt nemcsak ltja, hallja, de mlyen hiszi is. - A smn sajtos viseletben vgzi ezt a szertartst. Az ltzet rendszerint llatot jelkpez, vagy agancsos vagy szrnyas llatot. Ennek megfelelen a fejviseletet agancsok vagy tollak, a lbbelit pedig hastott patk vagy karmok dsztik. Az utbbi esetben a kpenyujjakrl csng sr szvetszalagok a szrnyakat jelzik. Van olyan np, ahol a kpenyt emberi testrszek jelkpei fedik. Nemcsak a csontokat brzoljk gy, hanem pl. az emlt, a fejviselet homlokszalagjn az arc egyes rszeit is. - A fenti ismrvek kizrlag a szibriai npek samanizmust jellemzik. Van olyan vlemny, hogy rgen az eurpai npek is ismertk az afrikai s az amerikai slakkra pedig ma is jellemz. Ezeknl a npeknl azonban a medicin man varzslv vlsa lnyegben ms: hinyzik a samanizmust jellemz kivlasztottsg s knyszer mozzanata: a varzsl ui. maga akar s lehet azz. - A magyarok keresztnysg eltti hite a samanizmus volt. A samanizmus a bronzkorban - a sziklarajzok alapjn - mr kimutathat.

 
Az eladsokhoz kapcsold anyagok
 
Cljaink
  • A balmazjvrosi jszat megszervezse
  • Az jszat, mint aktv szabadids tevkenysg npszerstse fiatalok s csaldok krben
  • Eladsok tartsa, szervezse honfoglal eleink kultrjrl, letrl
  • Kzmves foglalkozsok tartsa, szervezse, ahol a fiatalok megismerkedhetnek a rgi mestersgekkel s maguk kszthetik el felszerelsket (brzs, nemezels, korongozs,vesszfons stb.)
  • Gyakorlplya s bemutathely kialaktsa az n. Ldomb terletn
  • Kinti kemence s kemencs veremhz ptse
  • Kzs fzsek korabeli s hagyomnyos receptek alapjn
  • Tnchz
  • Lehetsg s igny szerint kirndulsok szervezse magyar trtnelmi helysznekre
  • si mveltsgnk feleleventse, gyakorlsa (tzgyjts, nvny- s llatismeret, csillagszat, stb.)
 
Idevg oldalak
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Munklataink
 
Toroknek
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!